IKT OG DE MINSTE


Vi mener at IKT ikke bare er forbeholdt de store barna i barnehagen, men syns det er viktig at de minste også er med, på deres prinsipper. Vi ønsker her å presentere hva de minste i barnehagen gjør gjennom hverdagen og  i prosjekt  iforhold til bruk av digitale verktøy.

 

  • Scanning: Ett og to åringene er godt kjent med scanneren. De skanner kjente ting som sutter, kosedyr, lua si, men også ting som de leker med i barnehagen eller ting de finner ute i naturen. Av og til printer de ut det de har scannet med en gang (kopiering) eller så blir det de har scannet lastet inn på en pc. Med litt voksenhjelp kan de da forstørre det de har scannet, eller gjøre lua si om til en annen farge!

  • Å scanne bøker er også en populær ting å gjøre for de minste. Når 12 barn skal se i samme      bok, er det vanskelig å få med seg alle bildene i boka, eller alle detaljene på bildene. Barna er med på å sette microchipen inn i scannemaskinen, de blar om i bøkene, og er veldig nøye med å få med seg alle sidene i boka. Når scanningen er ferdig, setter de chippen inn i iPaden, og vips så kan alle barna lese boka samtidig på lerret via AppleTV.

  • Fotoapparat: Å utforske verden rundt seg er spennende for både stor og liten. De minste barna bruker fotoapparatet mye, både på tur og inne i barnehagen. Noen ganger gir de voksne instrukser for hva som skal fotograferes, noen ganger får de bruke fotoapparatet til å ta de bildene de vil. Som voksen er det spennende å se hva slags bilder barna har tatt, hva de er interessert i. De minste får være med på prosessen med å printe ut bilder også, noen skjønner og husker hva som skjer, noen syns det er magi at bilder kommer ut av kopimaskinen!

  • iPad: Barna på lilleavdelingen er like glad i iPad som de på storavdelingen. Hos oss har ikke barna fri tilgang til iPaden, den brukes mest i prosjekter, til språkopplæring eller til å tegne og spille spill med. Vi er opptatt av at barna skal samarbeide rundt en iPad, at de sitter flere sammen og løser oppgaver ol.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar